CARING 2.0: Provedba fokus grupa u četiri zemlje o nasilju u školi i aktivnom sudjelovanju djece
Objavljeno : 19.08.2025.

U okviru projekta CARING 2.0 proveden je niz fokus grupa diljem Bugarske, Hrvatske, Grčke i Rumunjske u razdoblju od svibnja do srpnja 2025. godine, nudeći vrijedan uvid u iskustva učenika/ica, roditelja i stručnog osoblja škole. Cilj je bio bolje razumjeti nasilje u školi i podržati smisleno sudjelovanje djece u oblikovanju sigurnijih i inkluzivnijih školskih okruženja.

 

 

U raspravama je sudjelovalo ukupno 39 škola te 317 sudionika/ica – učenici/ice u dobi od 12 do 18 godina, roditelji i školsko osoblje (nastavnici/ice, ravnatelji/ice i stručni/e suradnici/ice).

Većina rasprava održana je putem interneta, a manji dio u školama. Rasprave su ponudile sigurno i poticajno okruženje za otvoreni dijalog, istraživanje nasilja i sudjelovanje u životu škole.

Teme rasprava uključivale su:

  • oblike i percipirane uzroke nasilja u školi,
  • kako učenici/ice, roditelji i školsko osoblje reagiraju na situacije nasilja,
  • spremnost škola i obitelji na sprječavanje i suzbijanje nasilja,
  • sudjelovanje djece u donošenju odluka u školi,
  • prepreke koje sprječavaju uključivanje roditelja u školske ili projektne aktivnosti.

Uvidi na temelju dobivenih informacija

Sudionici/ice podijelili su svoja iskustva i stavove, otkrivajući snažan angažman učenika/ica, roditelja i osoblja škole te su podijelili zabrinutost o izazovima prevencije vršnjačkog nasilja.

 „Unatoč svim mjerama koje bi se mogle poduzeti, naša djeca nikada nisu potpuno sigurna u školi; bilo što se može dogoditi.” (Roditelj, Grčka)

Učenici/ice su opisali različita iskustva na temelju roda, pri čemu su dječaci suočeni s više fizičkog nasilja, a djevojčice s više psihološkog nasilja. Mnogi učenici su izrazili želju za većim sudjelovanjem u odlukama škole.

 „Učenici se osjećaju izolirano od procesa donošenja odluka, a uprava škole ne uzima ozbiljno u obzir doprinos vijeća učenika.” (Učenik, Grčka)

Roditelji su bili željni podržati dobrobit svoje djece, ali su se suočili s preprekama kao što su ograničeno vrijeme i manjak povjerenja. Školsko osoblje naglasilo je važnost postojećih mjera prevencije i bitnu ulogu stručnih suradnika/ica u pitanjima ponašanja i dobrobiti učenika/ica.

„Organizacije poput vaše nude dragocjene prilike našoj djeci za sigurnije okruženje u kojem će imati više poštovanja; doista cijenimo sve vaše napore i doprinose.” (Roditelj, Grčka)

 

 

Rezultati fokus grupa – zajedno s lekcijama naučenim iz prethodnog projekta CARING – pridonijet će stvaranju Priručnika o aktivnom sudjelovanju djece i dječjim inicijativama, koji će pružiti praktične smjernice školama i zajednicama o tome kako poticati smisleno sudjelovanje djece i osnaživati djecu da preuzmu inicijativu.

Rasprave u fokus grupama nisu samo način prikupljanja podataka, već su dijelom stalnih nastojanja da se osnaže glasovi djece i postignu sigurnija okruženja u školama.

 

 

 

 

Financirano sredstvima Europske unije. Izneseni stavovi i mišljenja su stavovi i mišljenja autora i ne moraju se podudarati sa stavovima i mišljenjima Europske unije ili Europske komisije. Ni Europska unija ni tijelo koje dodjeljuje potporu ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

 

 

 

Hvala građanima

Od srca zahvaljujemo svim građanima koji su svojom donacijom podržali aktivnosti Hrabrog telefona