Nasilje nad djecom diljem Europe i dalje predstavlja značajan problem. Različiti oblici nasilja prisutni su u školama i školskom okruženju u Bugarskoj, Hrvatskoj, Grčkoj, Kosovu i Rumunjskoj. Istraživanja otkrivaju zabrinjavajući obrazac: nasilje je rašireno i normalizirano; emocionalna opterećenja su velika, uz malo sigurnih kanala za podršku; odrasli slabo reagiraju ili se mehanizmi sudjelovanja ne smatraju pouzdanima. Ove neusklađenosti ukazuju na nepovezanost između iskustava djece i njihovog prava na aktivno sudjelovanje u oblikovanju sigurnijih i inkluzivnijih školskih okruženja.
Ovaj Vodič za participaciju djece (Glas djece i mladih: Pokretači promjena) naglašava kontrast između iskustava nasilja koje su djeca doživjela i ograničenih, često simboličkih prilika koje im se pružaju za oblikovanje sigurnijeg školskog okruženja. Nudi djeci i odraslima upute kako koristiti participativne pristupe u odlučivanju koji su inkluzivni i održivi. Vodič omogućuje:
- Djeci da sigurno i samouvjereno djeluju po pitanjima koja su im važna, osobito djeci koja su često stigmatizirana ili isključena.
- Zajedničko oblikovanje rješenja s odgovornim odraslim osobama koje ih slušaju i potiču na djelovanje.
- Promicanje promjena u kulturi škole propitivanjem štetnih normi i slušanjem mišljenja djece.
Ovaj priručnik vodi djecu korak po korak kroz ciklus sudjelovanja, koji se sastoji od 5 koraka: razumijevanje, istraživanje, planiranje, djelovanje, i refleksija. Ovaj ciklus omogućuje djeci da u suradnji s odraslima osmisle i provedu rješenja problema te postignu vidljiv utjecaj u svojim školama i zajednicama.
Prelaskom sa savjetovanja s odraslima na aktivno sudjelovanje djece u životu škole, ovaj alat prepoznaje djecu kao sposobne donositelje/ice odluka. Nudi fleksibilne i kreativne metode prilagođene djeci koje osiguravaju dugoročno i održivo sudjelovanje djece u provedbi promjena.
Ovaj Vodič razvila je Annabel Trapp, konzultantica za prava djeteta, u okviru projekta CARING 2.0. Vodič je nastao na temelju provedenog istraživanja potreba u zemljama projekta i povratnim informacijama učenika /ica i nastavnika/ica kako bi se podržala provedba Kurikuluma o prevenciji rodno uvjetovanog nasilja u školama. Ovaj popratni Vodič osmišljen je kao dopuna postojećem kurikulumu kako bi se potaklo i ojačalo sudjelovanja učenika/ica. Vodič se također može koristiti samostalno u provedbi aktivnosti s učenicima/icama. Nudi strukturiran i participativan pristup promicanju sigurnosti djece i aktivnog djelovanja djece u različitim kontekstima.
Osmišljen je za djecu u dobi od 10 do 18 godina, učitelje/ice, nastavnike/ice i sve stručnjake i stručnjakinje koji zajedno rade na stvaranju sigurnih i inkluzivnih škola. Također podupire školsko osoblje i timove projekta CARING 2.0 da uključe djecu u donošenje odluka u školama i zajednicama. Kada su ugrađeni u školske sustave, ovi pristupi pomažu osigurati da dječji glasovi oblikuju sigurno i inkluzivno okruženje i nakon završetka projekta.
Vodič uključuje:
- Od načela do prakse: Konceptualni temelji i vodič za provedbu
- Vodič za participaciju djece
Materijali će biti prevedeni i prilagođeni kontekstu Bugarske, Hrvatske, Grčke, Kosova i Rumunjske. Materijale možete preuzeti na stranicama ChildHuba.
Financirano sredstvima Europske unije. Izneseni stavovi i mišljenja su stavovi i mišljenja autora i ne moraju se podudarati sa stavovima i mišljenjima Europske unije ili Europske komisije. Ni Europska unija ni tijelo koje dodjeljuje potporu ne mogu se smatrati odgovornima za njih.
Projekt sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske. Stajališta izražena u ovoj publikaciji isključiva su odgovornost Hrabrog telefona i ne odražavaju nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.