U okviru projekta CARING 2.0 proveden je niz fokus grupa diljem Bugarske, Hrvatske, Grčke i Rumunjske u razdoblju od svibnja do srpnja 2025. godine, nudeći vrijedan uvid u iskustva učenika/ica, roditelja i stručnog osoblja škole. Cilj je bio bolje razumjeti nasilje u školi i podržati smisleno sudjelovanje djece u oblikovanju sigurnijih i inkluzivnijih školskih okruženja.
U raspravama je sudjelovalo ukupno 39 škola te 317 sudionika/ica – učenici/ice u dobi od 12 do 18 godina, roditelji i školsko osoblje (nastavnici/ice, ravnatelji/ice i stručni/e suradnici/ice).
Većina rasprava održana je putem interneta, a manji dio u školama. Rasprave su ponudile sigurno i poticajno okruženje za otvoreni dijalog, istraživanje nasilja i sudjelovanje u životu škole.
Teme rasprava uključivale su:
- oblike i percipirane uzroke nasilja u školi,
- kako učenici/ice, roditelji i školsko osoblje reagiraju na situacije nasilja,
- spremnost škola i obitelji na sprječavanje i suzbijanje nasilja,
- sudjelovanje djece u donošenju odluka u školi,
- prepreke koje sprječavaju uključivanje roditelja u školske ili projektne aktivnosti.
Uvidi na temelju dobivenih informacija
Sudionici/ice podijelili su svoja iskustva i stavove, otkrivajući snažan angažman učenika/ica, roditelja i osoblja škole te su podijelili zabrinutost o izazovima prevencije vršnjačkog nasilja.
„Unatoč svim mjerama koje bi se mogle poduzeti, naša djeca nikada nisu potpuno sigurna u školi; bilo što se može dogoditi.” (Roditelj, Grčka)
Učenici/ice su opisali različita iskustva na temelju roda, pri čemu su dječaci suočeni s više fizičkog nasilja, a djevojčice s više psihološkog nasilja. Mnogi učenici su izrazili želju za većim sudjelovanjem u odlukama škole.
„Učenici se osjećaju izolirano od procesa donošenja odluka, a uprava škole ne uzima ozbiljno u obzir doprinos vijeća učenika.” (Učenik, Grčka)
Roditelji su bili željni podržati dobrobit svoje djece, ali su se suočili s preprekama kao što su ograničeno vrijeme i manjak povjerenja. Školsko osoblje naglasilo je važnost postojećih mjera prevencije i bitnu ulogu stručnih suradnika/ica u pitanjima ponašanja i dobrobiti učenika/ica.
„Organizacije poput vaše nude dragocjene prilike našoj djeci za sigurnije okruženje u kojem će imati više poštovanja; doista cijenimo sve vaše napore i doprinose.” (Roditelj, Grčka)
Rezultati fokus grupa – zajedno s lekcijama naučenim iz prethodnog projekta CARING – pridonijet će stvaranju Priručnika o aktivnom sudjelovanju djece i dječjim inicijativama, koji će pružiti praktične smjernice školama i zajednicama o tome kako poticati smisleno sudjelovanje djece i osnaživati djecu da preuzmu inicijativu.
Rasprave u fokus grupama nisu samo način prikupljanja podataka, već su dijelom stalnih nastojanja da se osnaže glasovi djece i postignu sigurnija okruženja u školama.
Financirano sredstvima Europske unije. Izneseni stavovi i mišljenja su stavovi i mišljenja autora i ne moraju se podudarati sa stavovima i mišljenjima Europske unije ili Europske komisije. Ni Europska unija ni tijelo koje dodjeljuje potporu ne mogu se smatrati odgovornima za njih.