Moje dijete – nasilnik?
Objavljeno : 13.11.2012.

Nenadani pozivi iz škole roditeljima često donose vijest koja izaziva zabrinutost. Primjerice, roditelji mogu primiti poziv u kojem razrednik djeteta objašnjava da se dijete nije pojavilo u školi ili da je došlo do sukoba s drugim djetetom. Saznanje da je vaše dijete izazvalo taj sukob, odnosno da je bilo agresivno prema vršnjaku, u roditelju može pobuditi čitav niz osjećaja – od početne nevjerice i neugode zbog postupaka djeteta pa sve do ljutnje. Roditelj može biti iznenađen jer se takva ponašanja uopće ne uklapaju u sliku koju imaju o svom djetetu te ponekad čak usmjeriti svoju ljutnju na učitelja jer okrivljava njegovo dijete za nešto što ono nije moglo učiniti. Neki roditelji mogu osjetiti razočaranje u svoje dijete, a ponekad i u sebe, sumnjajući u ispravnost svojih roditeljskih postupaka koji su doveli do toga. Djetetovo ponašanje u školi ne mora uvijek biti u skladu s ponašanjima koja mi poznajemo kod kuće. Razlike u postavljenim granicama, nemogućnost školskog osoblja da u svakom trenutku bude prisutno i vršnjački pritisak samo su neki od razloga. S odrastanjem u životu djeteta vršnjaci postaju sve važniji, a s time imaju i sve veću mogućnost utjecaja. Kao roditelji i dalje smo prisutni u djetetovom životu i nezamjenjivi u svojoj ulozi, no nismo više u mogućnosti usmjeravati postupke djeteta u mjeri u kojoj smo to mogli kada su još bili posve mali. Roditelji koji su možda kod djeteta kod kuće i sami primijetili sklonost agresivnijem rješavanju svađa s bratom ili sestrom, poteškoće s kontroliranjem ljutnje ili poteškoće s prihvaćanjem postavljenih granica, mogu biti manje iznenađeni vijestima, no i dalje vrlo ljuti zbog postupaka svog djeteta.

Prihvatiti da se naše dijete ponaša nasilno nije uvijek lako, no osvještavanjem činjenice da djetetovo ponašanje prelazi određene granice pruža nam se prilika da to promijenimo. Poduzimanjem određenih koraka nasilno se ponašanje može zaustaviti, a roditelji kroz svoju ulogu doista mogu učiniti mnogo.

Po saznanju da je vaše dijete svojim ponašanjem povrijedilo vršnjaka možda ćete se imati potrebu braniti, imajući osjećaj da ste vi i vaše dijete na jednoj, a drugo dijete, njegovi roditelji, razrednik i stručni suradnik na suprotnoj strani. No, svi vi zapravo imate zajednički cilj – zaustaviti nasilje. Da bi taj cilj postigli, potrebno je pružanje podrške žrtvi, ali i pružanje pomoći vašem djetetu da usvoji primjerenije načine ponašanja. Stoga je u takvim razgovorima važno unatoč mogućim tenzijama zadržati smirenost, ispitati što se dogodilo i usmjeriti se na rješavanje nastale situacije. Ponekad nije lako utvrditi kako je situacija točno tekla već se moramo osloniti na priče dvoje ili više djece koje su često oprečne. Čak i kad su odrasle osobe bile prisutne u konfliktnoj situaciji, moguće je da im je promaknulo određeno neverbalno ponašanje jednog djeteta koje je potaknulo situaciju i da je njihovo tumačenje nepotpuno. Stoga je detaljno analiziranje svakog postupka i izrečene riječi često kontraproduktivno, pokušajte se usmjeriti na širu sliku.

Razgovarajte s djetetom o tome što se dogodilo. Pokušajte ostati smireni i bez ljutnje saslušati način na koji ono vidi situaciju. U razgovoru i odnosu s djetetom iznimno je važno povjerenje koje se mora graditi postupno, uz veliko međusobno poštovanje i razumijevanje. Ukoliko u odnosu ili razgovoru s djetetom osjetite nepovjerenje ili sumnjate u njegovu iskrenost, važno je bez optuživanja i pretpostavljanja podijeliti svoje sumnje s djetetom i zamoliti ga da vam pojasni. Pitajte dijete kako se osjećalo prije nego što se počelo ponašati prema drugom djetetu na agresivan način, može li to pojasniti ili kako se osjećalo nakon činjenja nasilja. Pokušajte razumjeti što se zapravo nalazi iza djetetovog ponašanja jer što bolje razumijemo djetetovo ponašanje, lakše nam je prepoznati na što se usmjeriti u rješavanju problema. Iako može biti teško prihvatiti da je naše dijete to koje sustavno usmjerava svoju agresiju prema drugim učenicima, osvještavanje te činjenice je ono što mu može donijeti najviše koristi jer se time naša energija umjesto na ignoriranje problema prebacivanjem krivnje na druge uključene strane počinje usmjeravati na potragu za mogućim rješenjima, koja će dugoročno koristiti našem djetetu.

U razgovoru s djetetom pokušajte ostati smireni, ali jasno izrazite da nećete tolerirati takva ponašanja. Čak i ako je dijete reagiralo na tuđu provokaciju, pojasnite mu da nasilje ne rješava probleme i ponudite druge mogućnosti kako se suočiti s tim problemom. Postavite jasna očekivanja i granice, odredite posljedice koje slijede neprimjereno ponašanje i budite dosljedni u njihovom provođenju. Postavljene granice moraju biti jasne, konkretne i dobro definirane te trebaju uvažavati potrebe drugih, ali i potrebe djeteta.

Pojasnite djetetu kakve je posljedice imalo njegovo ponašanje za drugu osobu i pokušajte ga potaknuti da zamisli kako se osjeća osoba prema kojoj se netko ponaša na način na koji se ono ponašalo prema drugom djetetu.

Kao što smo ranije naveli, djeca koja se ponašaju nasilno prema svojim vršnjacima to mogu činiti iz brojnih razloga. Možda ne poznaju bolje načine komunikacije sa svojim vršnjacima, sami su doživjeli ili doživljavaju nasilje, napeti su zbog različitih izvora stresa, priklanjaju se ponašanjima vršnjaka da bi se uklopili ili pak oponašaju stariju braću i sestre, roditelje ili druge značajne osobe u svojoj okolini i sl. Da bismo znali kako pristupiti rješavanju problema, važno je pokušati saznati što je u pozadini nasilnog ponašanja i to u razgovoru sa samim djetetom, ali i školskim pedagogom, psihologom ili defektologom. Potražite mišljenje i savjet djetetovog razrednika ili stručnog suradnika. Kako oni vide situaciju? Što vide kao pozadinu djetetovog ponašanja? Kako kroz suradnju vas kao roditelja i škole možete nastojati promijeniti djetetovo ponašanje? U nastavku ćemo iznijeti samo neke od mogućnosti koje se mogu kriti iza ponašanja djeteta koje vrši nasilje i načina na koje se kao roditelji možemo suočiti s njima.

Neprimjereno ponašanje prema drugima može biti posljedica nedovoljno razvijenih socijalnih vještina djeteta. Mnogi roditelji  već  od rane dobi uče djecu da budu ljubazna prema drugima, da ih pokušaju razumjeti i da budu spremni pružiti im pomoć kada je to potrebno. Budući da se radi o vještinama, za njihovo su razvijanje potrebne prilike u kojima će ih dijete moći uvježbavati u uvjetima u kojima se osjeća sigurno i ugodno. Stoga je često je uz sam razgovor dobro osmisliti različite situacije u kojima će ih djeca moći usvajati. Primjerice, roditelji mogu organizirati rođendanske proslave s djecom s kojima se dijete osjeća ugodno, uključiti dijete u izvanškolske aktivnosti kroz koje će razvijati svoje vještine komuniciranja s drugima, kao i samopouzdanje i osjećaj sigurnosti. Ono što također možete učiniti  je s djetetom odglumiti određene svakodnevne situacije s vršnjacima. Pohvaljujte dijete kada u svakodnevnim situacijama primijeni naučene vještine.

Ukoliko vaše dijete ima poteškoća s kontroliranjem ljutnje ili sukobe rješava okretanjem agresiji, ponudite mu alternativne načine rješavanja problema osim agresije. To možete učiniti kroz razgovor ili tako da zajedno s njim odglumite određenu situaciju. Potičite ga da isproba različite uloge te mu svojim primjerom ponudite neke druge načine rješavanja problema osim agresije. Kroz razgovor ili igru uloga potičete i empatiju djeteta, što je vrlo važno jer mnoga djeca koja čine vršnjačko nasilje ne razumiju kako se žrtve osjećaju i koliko im zastrašivanje šteti.

Neka djeca postaju nasilnicima zbog želje da se uklope u društvo ili jer se boje da u suprotnom slučaju i sami ne postanu žrtve. Porazgovarajte s djetetom o tome, izrazite da ga razumijete, ali mu objasnite da se nasilje treba zaustaviti te s njim porazgovarajte o drugim mogućnostima kako se može suočiti s time.

Na umu treba imati i da su roditelji i drugi članovi obitelji važni uzori koje djeca opažaju i po kojima oblikuju vlastito ponašanje. Stoga je jako dobro svojim ponašanjem djetetu pokazati kako se nositi s ljutnjom, kako rješavati sukobe mišljenja, kako navesti nekoga da nas razumije i postići kompromis bez agresije i zastrašivanja. Ukoliko se u svojoj okolini dijete susreće s agresijom, bit će sklono usvajanju takvih ponašanja. Obratite pozornost na način na koji disciplinirate dijete. Fizičko kažnjavanje uči dijete da je agresija primjeren način rješavanja problema. Ukoliko je to do sada bila metoda u kojoj je neki od članova obitelji pribjegavao pri postavljanju granica, upoznajte ga s drugim načinima. Za više savjeta u području postavljanja granica, slobodno potražite savjet u nekoj od naših brošura dostupnih na web stranici. Možete nam se i obratiti putem besplatne i anonimne Savjetodavne linije, e-maila, foruma ili chata.

Ukoliko osjetite da vam je potrebna pomoć u nošenju s djetetovim nasilnim ponašanjem, budite spremni potražiti pomoć stručnjaka i na taj način spriječiti daljnje obrazovne, socijalne, emocionalne, a katkada i zakonske poteškoće. Stručnjaci kao što su psiholozi, psihijatri, socijalni radnici, socijalni pedagozi i drugi mogu vam biti velika podrška u prevladavanju izazova s kojim su vaše dijete, a time i vi, suočeni. Pomoć stručnjaka dostupna vam je u vidu stručnih suradnika u školi te stručnih suradnika u državnim ustanovama,  privatnim praksama ili savjetovalištima (u kojima često postoji mogućnost besplatnog psihološkog savjetovanja). Ukoliko ste iz Zagreba preporučamo vam obraćanje besplatnom Savjetovalištu za djecu i roditelje Hrabrog telefona. Pomoć možete potražiti i u Poliklinici za zaštitu djece grada Zagreba, gdje kroz savjetovanje ili psihoterapiju možete doprinijeti pozitivnoj promjeni ponašanja djeteta. Ako niste iz Zagreba i niste u mogućnosti doći u Zagreb, slobodno nam se obratite vezano za informacije o savjetovalištima iz mjesta u kojemu živite putem savjetodavne linije (0800-0800), e-maila (savjet@hrabritelefon.hr), chata ili foruma.

I za kraj, roditelji, ne zaboravite – upravo Vi imate jednu od najvažnijih uloga u smanjivanju nasilja u školama, odgajajući svoju djecu u sigurnim domovima s puno ljubavi i razumijevanja. Ljubav, pažnja, roditeljska prisutnost u dječjem životu, postavljanje granica i zaštita od nasilja u djetetovoj okolini, ali i na TV-u čimbenici su koji zasigurno mogu dovesti do pozitivne promjene u djetetovu životu.

Prethodni članak:

Što roditelji mogu učiniti?

Objavljeno u rubrici :

Novosti
Hvala građanima

Od srca zahvaljujemo svim građanima koji su svojom donacijom podržali aktivnosti Hrabrog telefona